Uitgeverij Maretak

Stobbenven 19
9302 EN Roden

 

KVK 39068057
 

Dit boek kunt u bij uw boekhandel bestellen.

Met de bestelknop hiernaast wordt u naar de landingspagina op de website van Maretak geleid.

06 53 33 28 47

Roelof van der Schans

Toen Luc Noorlander in november 2017 contact met mij opnam om te vragen of ik tijd en zin had een cover-illustratie te maken voor een boek dat zich deels in het verleden en deels in de toekomst afspeelde zei ik daar graag ja op. Door mijn achtergrond als docent Geschiedenis en Tekenen kan een uitgever mij geen groter plezier doen dan met een historisch jeugdboek. Research plegen voor éen of meer illustraties is een belangrijk onderdeel van het proces dat moet leiden tot een mooi, levensecht en uitnodigend beeld dat historisch verantwoord is.

De link met het jaar 2040 zette de fantasie van de liefhebber van sciencefiction die ik ben, meteen aan het werk. Het onderwerp sprak mij aan. Ik heb de Koepelkerk aan het Leidsebosje in Amsterdam nog gekend, terwijl ik ook wel bekend was met het Marriott-Hotel dat op die plek verrees. Al eerder maakte ik een omslag voor een boek over een kerk in oorlogstijd: de Breepleinkerk in Rotterdam, waar zich de hele oorlog een groep onderduikers achter het orgel schuilhield.

De samenvatting van het boek gaf mij al genoeg inspiratie om aan het verzamelen te slaan: beelden uit films als Blade Runner, archieffoto’s van de Koepelkerk en foto’s van meisjes met een virtual reality bril op. Via Nico van der Steeg ontving ik belangrijk fotomateriaal van de historische hoofdpersonen uit het verhaal en het interieur van de kerk.

 

Al snel wist ik dat ik met behulp van het meisje en haar bril visueel een verbinding wilde leggen tussen het jaar 2040 en de oorlogsperiode. Ook moest haar gezichtsuitdrukking duidelijk maken dat zij iets verbazingwekkends zag, zonder te veel weg te geven van de gebeurtenissen in het boek. De lezer moest worden gestimuleerd het boek te openen om te weten te komen wat er toch wel via die bril te zien was. Een originele zwart-witfoto gaf een hint, het silhouet van de koepelkerk en de donkere lucht met de zoeklichten vulden het aan: iets met de Tweede Wereldoorlog. De futuristische gebouwen achter het meisje, met daarin verwerkt het Marriott-Hotel, plaatsten haar in een toekomst: zij kijkt vanuit de toekomst terug in het verleden met behulp van een apparaat dat de huidige jeugd wel kent.

Ik werk volledig digitaal, het beeldmateriaal verzamel ik hoofdzakelijk via internet. Eerst vul ik een ‘map’ met alles wat ik maar vinden kan, waarna ik ga selecteren en combineren. Er ontstaat zo een compositie die ik door middel van kleuraanpassingen en filteringen bijschaaf tot het beeld dat ik al grotendeels in mijn hoofd had na lezing van het boek. Daarbij houd ik rekening met de lay-out van het omslag en de plaats van de belettering. In overleg met alle betrokkenen kom ik eventueel nog tot aanpassingen, totdat alle partijen 100% tevreden zijn. Bij een historisch jeugdboek moet het beeld natuurlijk ook absoluut verantwoord zijn – die eis leg ik mijzelf altijd op.

 

Meer dan 30 jaar illustreer ik jeugdboeken (inmiddels al tegen de 400), daarvan de laatste 10 jaar digitaal, na eerst in olieverf gewerkt te hebben. Regelmatig laat ik aan schoolklassen zien hoe ik werk, daartoe uitgenodigd via de Schrijverscentrale (voorheen SSS). De leerlingen (vanaf ongeveer groep 8) vinden het altijd prachtig om stap voor stap een illustratie te zien ontstaan en voor mij zijn het plezierige ontmoetingen met mijn doelgroep.

Zomer 2017 hing een aantal van mijn illustraties uit Het meisje met de rode paraplu op de internationale illustratie Biënnale in Bratislava. Ook dit waren historische platen.

 

Veel van mijn werk is te zien op mijn website: www.roelofvanderschans.nl

 

Een aardig interview met mij voor het Dagblad van het Noorden, dat nog wat extra informatie geeft is te vinden op http://www.woestenledig.com/woestenledig/2010/10/roelof-van-der-schans-en-het-tekentablet-.html

 

Roelof van der Schans op schoolbezoek? Via de Schrijverscentrale.